Človek je ľudskou bytosťou práve preto, že má dlhé detstvo a má možnosť postupne sa osamostatňovať a dozrievať.“

V našom lesnom klube vychovávame a vedieme deti v súlade s princípmi waldorfskej pedagogiky. Waldorfská pedagogika, ktorej zakladateľom je Rudolf Steiner, je stará vyše 100 rokov, ale jej odkaz je aktuálny dodnes (film o waldorfskej pedagogike). Práve dnes viac ako kedykoľvek predtým sa ľudstvo potrebuje vrátiť naspäť k prírode a tradičným hodnotám. Naša budúcnosť sú naše deti. A preto treba upriamiť pozornosť práve na nich.

Zákonitosti

Waldorfská pedagogika si všíma zákonitosti vývojových období dieťaťa. Tie predstavujú 7-ročné obdobia, počas ktorých sa dejú zmeny v človeku vo vzťahu ku chápaniu sveta a schopnosti učiť sa.

Charakteristika obdobia dieťaťa od 0 do 7 rokov

(„svet je dobrý“):

  • fyzické telo po narodení ešte dozrieva
  • dotvára sa zmyslovo-nervová sústava
  • dieťa sa učí chodiť, rozprávať, myslieť (priama súvislosť)
  • okolo 2,5 – 5. roku života začína rozvoj fantázie a hry
  • prvých sedem rokov je kľúčových na vývin dobrého fyzického základu človeka (ak nie sú dobré základy, potom neskôr padá na tom všetko). Životné sily dieťaťa preto neoslabujeme prílišným intelektuálnym zaťažením a technológiami
  • vhodnými činnosťami pre deti v tomto období je voľná hra, ručné práce, zapájanie sa do každodenných činností (upratovanie, starostlivosť o záhradu, zvieratá…), umelecké činnosti (hudobno-pohybové hry, maľovanie, kreslenie, modelovanie atď.)

Princípy

Predprimárna waldorfská pedagogika vychádza z troch základných princípov:

  1. napodobňovanie a vzor
    Dieťa sa od narodenia učí napodobňovaním všetko: pohybovať sa, rozprávať, hrať sa, starať sa o seba. Sme to práve my dospelí, ktorí dávame vzor naším deťom. Vo waldorfských zariadeniach sú dôležití činní vychovávatelia, ktorí deťom ponúkajú vhodné podnety pre ich prirodzený vývin
  2. rytmus a opakovanie
    Veci, ktoré sa dejú predvídateľným spôsobom, vytvárajú v dieťati pocit bezpečia a istoty, v ktorom dieťa môže slobodne konať. Pravidelný rytmus pôsobí na deti (a nie len na deti) liečivo. Rytmus v škôlke prebieha v rámci dňa (nádychové – spoločné aktivity, výdychové – voľné aktivity), týždňa (opakovanie činností – modelovanie, maľovanie, pečenie, ručné práce, upratovanie…) a ročného obdobia (činnosti podľa ročných období, sviatky, slávnosti).
  3. výchova / opatera zmyslov
    V prvom sedemročí dozrieva nervovo-zmyslový systém dieťaťa, preto je dôležité rozvíjať zmysly dieťaťa správnym spôsobom. Zmyslové vnemy majú byť živé. To znamená, že deti by mali mať veľa pohybu vonku, hračky z prírodných materiálov, veľa robiť rukami, spievať, hrať na hudobné nástroje a pod.

„Práve cez percepčno-motorickú a sociálno-emocionálnu oblasť sa štrukturuje detský mozog a rozvíja sa jeho kognitívna oblasť (reč, myslenie, intelekt, hudobný sluch, predstavivosť, pamäť, pozornosť, fantázia…).“

Metódy

Podľa waldorfskej pedagogiky škôlka nie je len vzdelávacou inštitúciou, ale aj výchovnou. Dôležitým je pre nás individuálny prístup ku každému dieťaťu. Pozorovať a spoznať individualitu dieťaťa, nám umožňuje smerovať ho a pomôcť mu v jeho ceste životom. Na dieťa sa pozeráme každý deň „novými očami“, vyvarujeme sa prílišnému posudzovaniu. Do činností deti nenútime a zároveň rešpektujeme ich sústredenú hru.

Pravidlá a hranice sú veľmi dôležitým prvkom vo výchove. Riešenie konfliktov závisí od konkrétnej situácie, vždy však platí pravidlo, že na situáciu pozeráme z nadhľadu a deti netrestáme, nekričíme po nich.

Len v pevne stanovených hraniciach môže dieťa slobodne rásť.“

 Slobodná hra jedným zo základných kameňov tejto pedagogiky. Voľná hra bez zbytočných zásahov dospelého je bytostnou potrebou detí. Hra, ktorá vychádza z ich vnútra podporuje fantáziu, sebavedomie a zdravý vývoj celej osobnosti. Pre deti pôsobí priam terapeuticky. Také obyčajné hry ako objavovanie, tvorenie, napodobňovanie, naháňanie, hádzanie, schovávanie, skákanie, hojdanie, spev a mnoho ďalších, postupne deti učí vnímať priestor okolo seba a pochopiť ho, „vrásť do neho“. Podľa R. Steinera je hra živnou pôdou pre deti do 7. roka života. Veríme, že deti v tomto období netreba zbytočne príliš  intelektuálne zaťažovať.

Pre dieťa sú dôležité pravidelné a zmysluplné aktivity, opakujúce sa v rytme dňa, týždňa a roka. Popri voľnej hre sú deťom ponúkané aktivity do ktorých sa môžu zapojiť. Sú to rôzne umelecké činnosti: maľovanie, kreslenie, modelovanie. Ďalej práce spojené s rytmom roka: pečenie, príprava jedla, krájanie ovocia a zeleniny, práce v záhrade, ručné práce, rôzne remeselné činnosti. Motivácia detí by mala vychádzať z ich vnútra. Zo skúseností vieme, že  deti sa do týchto činnosti zapájajú veľmi radi.

Ďalším dôležitým pilierom u nás je hudba a spev.  Waldorfská pedagogika pracuje aj s terapeutickými hudobnými nástrojmi ako kalimba, rôzne zvonkohry, lýry. Tieto nástroje pôsobia na deti blahodarne. Využívame ich aj v spálničke pri odpočinku detí. Deti v škôlke veľa tancujú, spievajú, recitujú.

Deti sa stretnú aj s pohybovým umením – Eurytmiou, označované aj ako „kultúra duše a tela“.  Eurytmický pohyb spojený so slovom alebo hudbou podporuje zdravý telesný vývoj, taktiež napomáha pri utváraní rečových schopností a pri náprave výslovnosti. S eurytmistkou sa deti hrajú hru v kruhu, pri ktorej pohybom oživujú rozprávky, remeslá, ročné obdobia.

Neodmysliteľnou súčasťou dňa vo waldorfskej škôlke sú rozprávky, divadielka a kolohra. Výber závisí na vychovávateľovi, zohľadňujeme však ročné obdobie a prípadné sviatky a oslavy.  Práve vhodným výberom obrazov ktoré deťom ponúkame formujeme celú osobnosť dieťaťa, hlavne jeho morálne predpoklady. Bábkové divadielka a príbehy podnecujú detskú predstavivosť a pamäť, ktorá sa potom môže realizovať počas voľnej hry detí, vnútri i vonku. Kolohra je rytmicko-hudobno-pohybový kruh, zostavený  tak, aby deti spojil, upokojil. Zažívaním rytmu sa deti spájajú so svojim telom, vnášajú sa do vôle.

K  životu nášho klubu neodmysliteľne patria aj všetky sviatky a slávnosti, ktoré sa počas roka slávime. Na slávnostiach sa často podieľa celá komunita. Buduje to v deťoch pocit spoločenstva. Komunita je to, na čom nám záleží. Rovnakým dielom rozvíjame rozum, ruky aj srdce.

Hračky a materiál na hranie

Hračky a materiál na hranie sú z prírodných materiálov (drevo, vlna, bavlna, hodváb, vosk…). Prírodné materiály stimulujú a podporujú hru mnohorakým a zmysluplným spôsobom:

  • pestrosť tvarov, povrchov a štruktúr prírodných materiálov zodpovedá detskej zvedavosti pri skúmaní sveta
  • „nedokonalé“ (t.j. nie prísne geometrické) tvary podporujú detskú fantáziu a poskytujú možnosti k tvorivej hre, čo dáva základ pre myslenie a tvorivosť v školských rokoch a dospelosti
  • rozvíjajú intelektuálne schopnosti: pri pozorovanie detailov, triedení a zoskupovaní
  • manipulácia s nimi rozvíja hrubú i jemnú motoriku
  • teplo prírodných materiálov poskytuje terapeutické, emocionálne uspokojujúce zmyslové vnemy.