Ako sa nadobúdajú kompetencie a schopnosti?

Na základe uplatňovania spomínaných princípov a metód vyučovania nadobúdajú žiaci kompetencie a schopnosti v oblasti myslenia, cítenia a vôle.

Oblasť myslenia:

  • schopnosť učiť sa, chápať súvislosti, kreativita, flexibilita, riešenie problémov, rozhodovanie, praktickosť myslenia, predstavivosť, pamäť, plynulosť, presnosť myslenia…

Oblasť cítenia:

  • komunikácia, spolupráca, empatia, zodpovednosť, rešpekt, zvládanie konfliktov, emocionálna rovnováha, sebavyjadrenie, sebarozvoj, sebavedomie, sebaúcta…

Oblasť vôle:

  • rozvoj aktivity, iniciatívy, zručnosti, šikovnosti, trpezlivosti, kreativity…

Profil absolventa

Učivo sa žiakom počas celej školskej dochádzky prispôsobuje, podľa už spomínaných zákonitostí.

Waldorfská pedagogika zaručuje, že žiaci budú spĺňať všetky náležitosti Štátneho vzdelávacieho programu. Dokonca presahuje rámec ŠVP. Žiaci absolvujúci takéto vzdelanie sú častokrát pohybovo zdatnejší, vnímavejší, kreatívnejší, flexibilnejší a vedia výborne spolupracovať.

Český dokument o absolventoch waldorfskej školy: Waldorfská škola (dokument 2019)

Waldorfská pedagogika nedoporučuje začínať s informačnými a komunikačnými technológiami už na 1. stupni ZŠ. Táto kompetencia sa odsúva až na 2. stupeň. Deti do cca 12. roku ešte nie sú pripravené skutočne uchopiť technológie do vlastných rúk. Chýba im dostatočné abstraktné myslenie, úsudok a ovládanie vôle. Taktiež v tomto veku potrebujú deti ešte veľa pohybu, hier, názorného a živého učenia. Deti potrebujú pochopiť svet od základov. Od tých najtriviálnejších nástrojov a technológií až po najväčší výdobytok ľudstva – počítač.  Dokonca nadmerné používanie médií môže spôsobiť zlý vývin abstraktného myslenia, obrazotvornosti, kreativity, koncentrácie a v neposlednom rade nárast obezity u detí.

Krátky rozhovor s prof. Martinom Janom Stránskym:
Děti u obrazovek? Mají deprese a úzkosti, mění se jim procesy v mozku