Ako sa učíme?
Vo všetkých predmetoch je okrem obsahu samotného učiva zdôraznené aj ich umelecké prevedenie. Dôležitosť kladieme nielen na objem vedomosti, ale aj na kvalitu prevedenia učiva. Každý predmet je vyučovaný tak, aby čo najlepšie zachytil vývojové štádium dieťaťa a bol mu čo najlepším prínosom. Dieťa si od narodenia prežíva celý vývoj ľudstva a tak postupujeme aj v domškole. Od tých najtriviálnejších poznatkov a schopností prechádzame postupne k zložitejším. V prvých ročníkoch využívame formu pohyblivej triedy, k čomu máme prispôsobené aj príslušenstvo – lavice. Ráno sa využívajú ako preliezky na parkur, a neskôr slúžia ako lavice na vyučovanie.
Predmety 1. a 2. ročník:
Slovenský jazyk, Matematika, Anglický jazyk, Španielsky jazyk, Formové kreslenie, Prvouka, Výtvarná výchova, Hudobná výchova, Ručné práce, Eurytmia, jazda na koni.
Predmety 3. a 4. ročník:
Slovenský jazyk, Matematika, Anglický jazyk, Španielsky jazyk, Formové kreslenie, Prírodoveda, Vlastiveda, Výtvarná výchova, Hudobná výchova, Ručné práce, Telesná výchova, Eurytmia, jazda na koni.
Vo waldorfskom vyučovaní máme aj samostatné projekty, kde tretiaci počas roka majú témy:
Od zrnka ku chlebu a Stavba domu (model).
Piatkové vyučovanie prebieha vonku. Jeho náplň je vždy vzdelávacia, formou výletu alebo exurzie (návšteva múzea, divadla, knižnice, výrobnej prevádzky, farmy atď.)
Slovenský jazyk
Písanie vychádza z kreslenia a čítanie vychádza z písania. Najskôr písmená vystupujú z obrázkov (napr.: tvarová podobnosť zviera – písmeno) a postupne sa prechádza k písaniu samotných znakov – písma. Pri čítaní začíname s prvákmi rozprávkami a príbehmi, druháci žijú vo svete bájok a legiend, tretiaci si prežijú výjavy Starého zákona, štvrtáci Severskú mytológiu, piataci Staroveké civilizácie, šiestaci stredovek až sa postupne prepracujeme k novoveku.
Matematika
Tu platí princíp od celku k jednotlivostiam a od konkrétneho k abstraktnému. Napríklad sčítavanie učíme z celku, 5 = 2+3, ale aj 5 = 1+4 atď… V matematike sa napríklad objavia v zlomovom období dieťaťa (Rubikon – končí svet rozprávok, začína realita) zlomky.
Formové kreslenie
Nie je to geometria ani výtvarná výchova. Pochopenie základných foriem a ich nekonečné možnosti kreslenia umožní žiakovi lepšie pochopiť svet a kreatívne riešiť problémy.
Prvouka/Prírodoveda
Prírodoveda vychádza z Komenského zásady postupu od blízkeho ku vzdialenému, a teda začíname poznávaním človeka – seba samého a postupne prechádzame k zvieratám, rastlinám a neživej prírode.
Vlastiveda
Postupne od toho čo poznáme – náš dom, domov, krajina prechádzame do čoraz vzdialenejších kútov sveta.
Cudzie jazyky.
U nás v domškole vyučujeme od prvého ročníka Anglický a Španielsky jazyk.
Hudobná výchova
Hudobná výchova vychádza z celotónovej zasnenej pentatoniky postupne k novodobejšej diatonike, durovým a mólovým skladbám.
Eurytmia
Žiaci sa stretnú aj s pohybovým umením – Eurytmiou, označované aj ako „kultúra duše a tela“. Eurytmický pohyb spojený so slovom alebo hudbou podporuje zdravý telesný vývoj, taktiež napomáha pri utváraní rečových schopností a pri náprave výslovnosti.
Výtvarná výchova
Podobne výtvarná výchova začína zasnenými maľbami akvarelom, ktoré dostávajú vo vyšších ročníkoch čoraz konkrétnejšiu formu.
Ručné práce
Ručné práce (ako štrikovanie, hačkovanie, šitie, práca s drevom, kovom, hlinou…) sú dôležité pre rozvoj jemnej motoriky, kreativity, estetiky a vôle. Začíname s teplými materiálmi (vlna, drevo) a postupne prechádzame k studenejším materiálom (hlina, kov). Takito sú ručné práce dôležité pre pochopenie „ako veci vznikajú“, aby neskôr mohol žiak pochopiť aj zložitejšie veci až po dnešné vyspelé technológie.
Krúžky
Krúžky v poobednom školskom klube: Keramická dieľňa, Výtvarný ateliér, Jazda na koni, Lesná múdrosť, Lukostreľba, Záhradné práce (viac v časti Krúžky)
Priebeh dňa:
- 8:00 – 8:30 – príchod do školy, parkur – voľný pohyb na preliezkach v triede
- 8:30 – 10:00 – začiatok vyučovania – hlavná epocha
(Slovenský jazyk a Matematika sa strieda v mesačných intervaloch) - 10:00 – 10:30 – desiata a veľká prestávka (pobyt von)
- 10:30 – 11:15 – umelecký predmet, cudzí jazyk, odborné predmety
- 11:15 – 11:25 – malá prestávka
- 11:25 – 12:10 – umelecký predmet, cudzí jazyk, odborné predmety
- 12:10 – 13:00 – obed
- 13:00 – 16:00 – školský klub: krúžky, pobyt vonku, pohybové hry, voľná hra….
Štruktúra hlavnej epochy
Epocha tráva 90 minút a člení sa na 3 časti: rytmickú, hlavnú a ukončovaciu. Rytmická časť je zameraná na uvoľnenie tela, zmyslov, sociálne naladenie… Využívame tu širokú paletu rytmických cvičení, intuitívnych hier, hru na flautu, spievanie atď. Hlavná časť epochy je už samotné vyučovanie, kde sa pohybovo-názornými metódami prepracujeme až k zovšeobecneniu učiva a samostatnej práci žiakov. V ukončovacej časti epochy sa môže dieťa prostredníctvom príbehov uvoľniť, zasnívať. Príbehy sú prispôsobené veku žiakov. 1. ročník – rozprávky a príbehy, 2. ročník – bájky a legendy, 3. ročník – príbehy Starého zákona, 4. ročník – mytológia atď. cez grékov a rimanov až po stredovek a novovek na konci druhého stupňa.
Študijný materiál
Špecifickou črtou waldorfského vyučovania je absencia učebníc v ich klasickej podobe. Učitelia si sami vyhľadávajú rôzne zdroje literatúry (učebnice, pracovné zošity, atlasy, odborné knihy, články….) a kreatívne tvoria obsah vyučovania. Žiaci si zase tvoria svoje vlastné epochové zošity. Tvorba vlastných štúdijných materiálov presne charakterizuje individualitu žiakov, učiteľa a situáciu v triede.
Hodnotenie
Žiaci nie sú klasifikovaný známkami. Je to preto, aby žiaci neboli podľa svojich výkonov navzájom porovnávaní, aby sa nepodporovala vzájomná prospechová súťaživosť. Slovné hodnotenie je priebežné a na konci roka písomné – oficiálne štátne vysvedčenie, ale aj nami umelecky spracované hodnotenie. V žiakoch sa podporuje vnútorná motivácia (známky sú vonkajšia motivácia). Jedinou súťažou, je teda pre žiaka len súťaž so sebou samým, a teda snaha po osobnou sebazlepšovaní. Skúšanie, písomky a domáce úlohy prichádzajú postupne vo vyšších ročníkoch, vždy sú však podávané formou, aby v žiakovi nevyvolávali strach, ale skôr výzvu preukázať, čo sa sa už naučil.
Hodnotia sa len hlavné predmety, umelecké a pohybové sa nehodnotia kvôli subjektivite posudzovateľa. Východiskom pre hodnotenie je celostný vývojový pohľad na žiaka (telesná, duševná aj duchovná zložka), teda jeho intelektuálne a sociálne schopnosti a fyzická kondícia.
Zvláštna pozornosť je venovaná prejavom Jastva – ja viem, ja dokážem, ja chcem, prejavom sebavedomia a svedomia vo vzťahu k rozvoju základov mravného charakteru. Celkovo je slovným hodnotením posilňovaná vnútorná úroveň sebahodnotenia, čo môže tvoriť dobré základy pre celoživotné sebapoznanie človeka.