Aké kompetencie nadobudne dieťa počas pobytu v našom klube?

Telesná a pohybová kompetencia

Pre deti je pohyb prirodzeným životným prejavom i potrebou, no v súčasnej dobe mnohé deti trpia nedostatkom pohybu (pridlhý čas strávený pri počítači či televízií, presuny autom atď.).Ich hrubá a jemná motorika sa nedostatočne rozvíja, pritom je však základom pre správny rozvoj reči a následne myslenia. V našom klube majú deti o pohyb postarané mnohými spôsobmi.

Zmysly a vnímanie

Naše deti potrebujú bdelé vedomie a zdravo rozvinuté zmysly, aby sa dokázali dobre orientovať v reálnom svete. Na to potrebujú nefalšované, reálne vnemy skutočného sveta, ktorými sú:

  • prírodné materiály, ako napr. drevo, vosk, vlna
  • zážitky z prírody: piesok, blato, dážď, sneh, slnko, vietor
  • kvalitná strava, podľa možnosti v bio kvalite
  • rozprávky, piesne a veršíky vždy prinášané naživo dospelými, nie reprodukované
  • jemné farby, optický i zvukový pokoj

Rečová kompetencia

Reč je nástrojom komunikácie. Pomocou reči sa dieťa dorozumieva s okolím, neskôr mu reč otvára svet pojmov a myslenia.

Malé dieťa sa učí rozprávať prostredníctvom napodobňovania dospelých, ktorí sú v jeho blízkosti, v prirodzených situáciách počas dňa. Učiteľ je dieťaťu vzorom a vhodnými metódami ho  vedie k správnej spisovnej výslovnosti, gramatickej správnosti hovoreného prejavu, rozširuje mu slovnú zásobu. Tomu napomáhajú predovšetkým rozprávky, príbehy a ľudová slovesnosť. Správnemu vývinu reči pomáha spojenie slova s pohybom, ako sú prstové hry, dramatizácia (napr. hry na remeslá), bábkové divadlo.

Fantázia a kreativita

V súčasnom svete, kde platí množstvo pravidiel a noriem, ale v dôsledku stále viac sa urýchľujúceho spoločenského a technického vývinu je čoraz viac potrebná schopnosť kreativity, tvorivosti v myslení, ktorá je vlastne premenenou, dozretou detskou fantáziou.

Pri akej námahe pracuje a zosilnieva mozog? Nie keď dostane všetko hotové, ale keď musí dotvárať, predstavovať si. Deti sú síce obvykle fascinované dokonalými či technickými hračkami. Pri tých je presne dané, čo sa dá s nimi robiť, a netreba sa “namáhať” vymýšľaním.  Preto v našom klube máme hračky, ktoré nie sú tvarovo “ukončené” – kúsok dreva môže byť autíčkom i telefónom, tým, čo z neho fantázia dieťaťa práve vytvorí. Bábika, ktorá má črty tváre naznačené, môže sa v detskej fantázii smiať a o chvíľu plakať, či sa mračiť. Pravidelný každodenný čas vyhradený na voľnú hru detí im umožňuje sa plne ponoriť do sveta predstáv a fantázie.

Sociálna kompetencia

Ľudské spolužitie v spoločnosti nevyhnutne potrebuje sociálne kompetencie jednotlivca: schopnosť začleniť sa a dodržať pravidlá, pomôcť druhým, vyjadriť svoje potreby, ale aj zvládnuť, ak tieto nemôžu byť hneď uspokojené.

Deti rozvíjajú značnú časť týchto schopností celkom prirodzene, počas celého dňa. Najcennejšie sú chvíle počas voľnej fantazijnej hry, kedy deti napodobňovaním prežitých situácií alebo aj správania dospelých precvičujú rôzne sociálne role. Vyriešenie konfliktov a následné uzmierenie sú piliere vo vývoji porozumenia ostatným i sebe samému.

Významným nástrojom rozvoja sociálnych kompetencií je zahrnutie detí do domácich činností v klube. Taktiež podporujeme schopnosť podeliť sa a viesť deti k tomu, aby pomáhali mladším kamarátom pri obliekaní a podobne.